gonda-joost.reismee.nl

Laatste weekend

De foto's staan al op onze blog maar van een verhaaltje schrijven komt niet veel ;-)

Dit weekend zijn we samen nog wat mooie dingen gaan bekijken, zoals de Mercado Central en de cerro Santa Lucia, het museo Bellas Artes en nog een keertje naar het gezellig Bella Vista.

We dachten dat het een goed idee was om de Turistik Bus tour te doen. Een open bus waar je op en af kunt hoppen bij bezienswaardigheden. 'Slechts' 19.000 pesos per persoon en de hele dag tot je beschikking met een Engels sprekende gids. Met zijn tweetjes dus 38.000 pesos, grofweg 60 euro.

Daar hebben we lol van gehad, we hebben er precies 2 keer in gezeten, op de heenweg 4 haltes naar het centrum. Daar er uit gehopt en lekker in de Bella Vista gewandeld en uitgebreid gegeten en gedronken. Na 2 uur gingen we verder en Joost zag op de kaart met haltes die we kregen dat we best konden lopen naar de volgende bezienswaardigheid en naar de volgende... Afijn, de bus ging maar tot half zes en we hopten net bijtijds op de laatste om terug te komen bij onze beginhalte. We hebben dus voor 60 euro 2 keer in de bus gezeten terwijl we een metrokaart op zak hebben waarmee je voor nog geen euro in het centrum zit. Zelfs de taxi is stukken goedkoper... Goed bezig !

De sfeer hier in Santiago is vooral 's avonds heerlijk, het is iedere avond druk met afgeladen terrassen en mensen die geanimeerd met elkaar praten. Wat een verschil met Nederland waar rond half negen de restaurants al leeg raken en je om tien uur niet meer hoeft aan te komen om nog te gaan eten. Hier komen de mensen gerust rond half elf nog eten.

Wij zijngroot fan van het Chileense en Peruaanse eten, heerlijk mals en pittig, een heel verschil met het vele Amerikaanse eten dat je hier ook vindt. Smakeloze lappen vlees en alles gaat in een tempo waar je niet goed van wordt. Ze staan binnen 10 minuten wel 3 keer voor je neus om te vragen of je al wilt bestellen en als je een voorgerecht besteld, krijg je dat tegelijk met je hoofdgerecht. Deze restaurants mijden we dus.

De Mercado Central is een prachtige oude markthal waar het licht heel mooi door de hoge ramen naar binnen valt. We spraken er een oud Chileens mannetje die ons wees op de constructie die met kabels bijeen gehouden wordt. Er waren al 7 zware aardbevingen geweest en zonder die kabels zou de hele markthal instorten. Het ruikt er sterk naar vis en aan je tafeltje maken ze hele grote kreeften of krabben klaar. Met een schaar knippen ze de poten er af en halen het 'vlees' er uit, op zich al een bezienswaardigheid.

Het Museo Bellas Artes is ook erg mooi. Wij wisten niet dat we alleen in de grote hal mochten fotograferen dus er staan wat illegale fotootjes bij ;-)

Santiago is leuk maar 3 weken hier is te lang. Als we echt op vakantie waren dan zouden we verder trekken. Je bent met een week wel uitgekeken en gelukkig hadden wij nog een paar dagen een auto en konden we wat meer zien.

Morgen is het vrijdag en ga ik de koffers vast inpakken zodat Joost zaterdag ook nog een dagje kan genieten na al het harde werken. Nog even slenteren door de oude stad en lekker eten op een terras onder de bomen met een laatste glaasje Pisco Sour. Dan om kwart over tien het vliegtuig in en lekker slapen tot Atlanta. Daar komen we om 6 uur 's morgens aan en gaan dan om half zes weer vliegen tot de andere morgen tien voor half negen en dan zit onze of vooral mijn vakantie er weer op.

Adios Santiago ! (Hier zeggen ze ciao)

Tot snel,

Joost en Gonda