gonda-joost.reismee.nl

Wat een dag !

Vandaag naar Valparaiso geweest. Wat een heerlijke stad met een koele zeebries die je hier in Santiago echt wel mist. De mensen zijn zooo aardig, ik blijf het zeggen, zo behulpzaam en geduldig. We hadden om 10 uur de TurBus naar Valparaiso. Voor 4200 pesos per persoon, enkele reis. Op en neer kwam dat op nog geen 30 euro.

Kwart voor 12 kwamen we aan en om kwart voor negen stapten we weer uit de bus voor ons appartement. Het is een prachtige stad waar je heel makkelijk in reist met de bus. Voor nog geen 30 cent p.p. bracht de bus ons van dehaven naar het busstation. Een flinke rit, heel spannend want ze rijden echt als malloten.

We konden voor 13.000 pesos p.p. een touringbus nemen maar we vonden het leuker om lekker zelf de omgeving te verkennen, wandelend, af en toe een terrasje, gidsje in de hand + 2 plattegronden. Als je met de bus mee wilt, steek je eenvoudigweg je hand uit en dan stopt hij naast je. Er rijden ook trolleybussen, een heel apart gezicht. Er zijn zoveel bussen, dat is ongelofelijk, hele zwermen.

Het lijkt ook in ValparaIso weer alsof er niemand werkt, het is zo druk op straat en in de parken. Iedereen heeft tijd voor een praatje. In de parken zitten de mannen te kaarten en kinderen rijden op skeltertjes. Terrassen moet je zoeken. Het meeste gebeurt binnen, misschien vanwege de hitte maar wij zochten net zo lang (en dat was lang) tot we buiten konden drinken en eten. Vanmiddag was dat bij café el Poeto. Heerlijk eten, prachtig restaurant en superschoon toilet (een voorwaarde).

De bus naar Valparaiso doet er 1 uur en 45 minuten over en daar betaal je 4200 per enkeltje voor, dat is ongeveel € 7,50. Het is een luxe bus met verstelbare stoelen, airco en zelfs wifi aan boord !

We zijn met een kabelbaantje naar de bovenstad gegaan, allemaal gekleurde huisjes tegen de berg aangeplakt, heel mooi. De haven was wel grappig maar erg toeristisch. Mensen opeengepakt in een bootje met zwemvesten voor een rondvaart ...daar hebben we voor bedankt. Veel kitsch, handgemaakte spullen maar ook lekker vers fruit, gesneden in bekers en verse meloenen voor een habbekrats. Palmbomen, iedereen lekker in de schaduw, alle bankjes in de zon zijn vrij want daar word je geroosterd. ;-)

Net weer heerlijk gegeten hier 5 minuten verderop in het uitgaanscentrum alhier met prachitge live muziek en een Piso du Sour toe. Een Chileens drankje met 35 % alcohol (vandaar mijn geratel) en gemaakt met opgeklopt eiwit en lemon en verder weet ik nog niet...ff googlen...maar heerlijk, zeker als afzakkertje.

Nu is het kwart over 12, de balkondeur staat wijd open, het is zwoel en bij jullie is het nu kwart over 4 en koud ! ;-) Toch denk ik niet dat ik zoverweg zou willen wonen...net ietsje té ver.

Foto's volgen nog ! Joost heeft er veel gemaakt.

Buenos noches y hasta luega !

Joost en Gonda