gonda-joost.reismee.nl

Nogmaals de Andes

Het is alweer woensdag, ik raak de dagen kwijt. Lekker wel. Zondag was de laatste dag dat we de auto hadden en tevens Joost zijn laatste vakantiedag. Ons plan was na de Andes rechts, de kust links, nu naar het zuiden te rijden naar een mijnbouwplaatsje, tegenwoordig alleen nog museum, in Sewell. De navigatie kende het niet, op de kaart stond het wel en er was geen bord of wat dan ook in de omgeving dat ernaar verwees. Heel vreemd. Wij naar het dichtsbijzijnde plaatsje gereden, niks.Terug, nog een keer links kijken bij een slagboom wat wel douane leek. Bleek dat het daar was, maar we mochten er niet in, alleen maar via een touroperator via Internet kun je er in. Het schijnt wel de moeite waard te zijn, volgens Joost Chileense collega's. Je krijgt een pak aan en een helm op met een lampje. Misschien volgend weekend, ons laatste weekend samen vrij.

Toen dan maar terug naar de Andes gereden, we zijn dol op de bergen en Joost had op Google maps nog een ander weggetje naar een stuwmeer gevonden. We waren er om half vier maar dan is het echt niet koeler ofzo. Het stuwmeer was echt prachtig en er liepen overal paarden en geiten en natúúrlijk ook weer voor de auto op de weg. Staat daar heel stoïcijins een paard en doet geen stap opzij, de auto's gaan heel voorzichtig vlak langs hem heen. Echt grappig om te zien.

De bergen hebben alle kleuren van de regenboog, van dieppaars tot lichtgeel/grijs, de schoonheid is niet te vangen op foto's of film. Het waaide hard maar dat was heerlijk met die hitte. Joost wilde natuurlijk zo ver mogelijk de bergen in rijden en we reden op een heel smal paadje langs afgronden waar je maar niet bij moet nadenken. Ook nog plankgas en lachen dat het wel glad leek op al die losse keitjes. Op een gegeven moment stond er een Therme aangegeven, dus we hadden weer een nieuw doel. We moesten door stromende riviertjes rijden om er te komen, dat vond ik best eng want je kon niet goed zien hoe diep het was en als je daar vast komt te staan....

Maar we kwamen er, twee baden vol met mensen die gelukzalig in het warme water lagen te dobberen waarvan er een met een heuse waterval erboven. Wij hadden geen badkleding bij ons dus even gevoeld met de handjes, wel lekker lauw maar niet zo warm als die zwavelbaden in Colina.

Wat ook heel apart was dat we onderweg, ver van het water weg midden in de hitte tussen de bergen in het dal waar eigenlijk water zou moeten stromen heel veel mensen gewoon een tentje hadden opgezet. En best veel. Wij hielden het nog geen tien minuten in die hitte uit, snel weer de airco in.Wat de lol daar nu van is begrijpen we niet.

Ik moet even mijn was uit de machine gaan halen....wordt vervolgd ;-)