gonda-joost.reismee.nl

Andes en de kust in 2 dagen

Hola de todos,

Daar zijn we dan weer. Chili is prachtig maar ook vreselijk chaotisch, vooral het verkeer, het is heel normaal dat je gewoonlinks blijft rijden op de snelweg en iedereen haalt jerechts in. Taxichauffeurs toeteren als bezetenen en schieten alle kanten op. Vanavond nog, staat er op de rechterbaan gewoon een auto stil en de bestuurder staat benzine bij te schenken uit een jerrycan, midden in de stad op een 80km weg !

Als je buiten de stad komt moet je aldoor alert zijn op paarden, geiten en vooral zwerfhonden die gewoon op de weg lopen. De flessen water zijn al een aantal keren door de auto geschoten door de noodstop en vervolgens komt zo'n zwerfhond dan hard aanrennen omdat hij denkt dat je stopt om hem wat te geven !

Laughing
Niet dus.

In de steden is het ook chaotisch, vooral in Santiago, een mierenhoop aan mensen die alle kanten opgaan. De smog is ook heel erg, je snapt niet dat die mensen niet allemaal met een mondkapje rondlopen. Zelfs in Valparaiso aan de kust is smog. Ohja, wat ook heel raar is, de mensen steken gewoon de snelweg over ! Zie je opeens een voetganger een spurt nemen én er wordt op de snelweg gefietst ! Echt levensgevaarlijk. Vanavond zagen we een vrachtautootje met een open achterdeur. Heel relaxed stond er een man in bij kistjes en er zaten nog meer mensen in. Ze hadden waarschijnlijk op het land gewerkt, je moet er niet aan denken als die een noodstop moet maken.

Dat kan allemaal en wij werden aangehouden door een politie agent die zei dat wij niet met ons rijbewijs in Chili mogen rijden maar een Internationaal rijbewijs nodig hebben. Toen hij ontdekte dat we geen Amerikanen maar Hollanders waren mochten we opeens gewoon verder rijden....zonder Internationaal rijbewijs

Surprised
als Hollander heb je hier een streepje voor, dat hebben we al vaker gemerkt. Maar van dat rijbewijs dat geloven we niet, dat hadden zeop het verhuurbedrijf wel aangegeven.

Gisteren zijn we dus de bergen ingegaan en hadden onze 4x4 echt nodig,onze ingewanden zijn op eenverschrikkelijke manier door elkaar gegooid toen we naar een waterval gingen kijken en vervolgens nog een keer om in de middle of nowhere bij de Baños de Colina. Dat zijn zwavelbaden en heel erg warm, de mensen zitten er in en wrijven zich in met de modder van de bodem, het ziet er niet uit maar ze hebben er zoveel lol in...ik moét nog een keer zeggen hoe lief die Chilenen zijn, ik heb ze echt in mijn hart gesloten. Toch wil ik hier niet wonen, het is té ver weg en té chaotisch.

Vandaag zijn we vanaf Viña del Mar, waar we eerst 2 uur lang van een buffet hebben genoten, zó uitgebreid heb ik het nog nooit gezien. We kregen een glaasje Piso du Sour vooraf en een dessertbuffet en koffie toe voor nog geen 20 euro p.p. Volgend weekend gaan we terug voor nóg een keer !

Tongue out

Volgegeten zijn we langs de kust gaan rijden richting het Noorden naar Zapallar, ook een prachtige stad boven op een berg met een schitterend uitzicht op de zee. Het is een luxe villawijk en je kijkt je ogen uit naar de bloemenpracht en de schitterende huizen, heel iets anders dan de krottenwijken die je overal ziet met de golfplaten daken.

Het is opeens alweer half tien en Joost wil nog iets eten, ik zit nog vol van het buffet..

Hasta luego !

Joost en Gonda